THE SKETCH BETWEEN ART AND ADVERTISING
MARCELLO DUDOVICH IN THE GALATI ARCHIVE
1 — Marcello Dudovich, Apertura di Stagione alla Rinascente, [1940-1949], bozzetto a tempera su carta pesante
Archivio Galati
2 — Marcello Dudovich, Il nuovo volto. La Rinascente, [1940-1949], bozzetto a tempera su carta pesante
Archivio Galati
The Galati Archive is a private historic archive born of the passion for collecting and studying of its owner, who is also a physician, psychiatrist, and journalist. Dedicated to the promotion of the applied arts for more than thirty years, the Archive proposes a figurative and analytical chronicle that ranges from the dawning of Art Nouveau to the conclusion of World War II.
The two main areas of research are synthesized in advertising activity, with figurative works bearing a distinct commercial imprinting, and in illustrations destined for periodicals. It then advances from the transposition of academic painting to the defining of an ad hoc idiom in illustration that would be capable of meeting the modern needs of advertising.
3 — Marcello Dudovich, Acquisto ad occhi chiusi. A la Rinascente, apertura di stagione, [1948-1950], schizzo a matita e pastello su carta, propedeutico per materiale pubblicitario
Archivio Galati
4 — Marcello Dudovich, Acquisto ad occhi chiusi a la Rinascente. Moda autunno-inverno, 1950, catalogo
Archivio Galati
5 — Marcello Dudovich, Acquisto ad occhi chiuso a la Rinascente. Apertura di stagione, 1950, manifesto, Fratelli Pirovano Arti Grafiche
Archivio la Rinascente (Manifesti, M.W. 13)
6 — Marcello Dudovich, [Coppia], [1920-1927], fotografia
Archivio Galati
7 — Marcello Dudovich, La Rinascente. Novità di stagione autunno inverno, 1927 ca., manifesto
8 — Marcello Dudovich, La Rinascente, [1926-1927], schizzo a matita su carta per il manifesto “La Rinascente. Novità di stagione autunno inverno”
Archivio Galati
9 — Marcello Dudovich, Novità di stagione alla Rinascente, [1948-1956], bozzetto a tempera su carta pesante
Archivio Galati
10 — Marcello Dudovich, Le nostre cravatte. La Rinascente, [1930-1939], studio a matita su carta per materiale pubblicitario
Archivio Galati
11 — Marcello Dudovich, Le nostre cravatte. Rinascente, [1940-1949], studio propedeutico per materiale pubblicitario, tecnica mista su carta
Archivio Galati
12 — Marcello Dudovich, Rinascente, [1934 ca.], schizzo a matita su carta, propedeutico per materiale pubblicitario
Archivio Galati
The archive now counts two-thousand original pieces, including seven hundred sketches for advertisements and three hundred intended mostly for illustrating postcards from the first two decades of the twentieth century; more than seven hundred photographs, three hundred prints, miscellaneous documentation, and unique curios. The collection would not be complete without paintings by Marcello Dudovich, Aleardo Villa, Leopoldo Metlicovitz, Achille Beltrame, Walter Resentera, Gino Boccasile, Achille Luciano Mauzan, Gino Galli, Luigi Dal Monte, Celestino Visigalli, and many others.
13 — Celestino Visigalli, All’Upim tutto per la scuola, [1940-1949], bozzetto a tempera su cartoncino
Archivio Galati
14 — Marcello Dudovich, Apertura di stagione alla Rinascente, [1947-1949], schizzi a matita su carta con studio di particolare per il manifesto “Casalinghi a la Rinascente”
Archivio Galati
15 — Marcello Dudovich, Casalinghi a la Rinascente, 1949, manifesto
But particular attention is paid to the sketch. Rare pieces give rise to curious fascination, where discovering the initial intention of the artist, the source of inspiration, the raw idea, the sweat: the author’s instinctual tracing of primitive lines, quick yet precise enough to outline forms and figures. All this while a primordial partiality likens Galati in particular to Dudovich; to Marcello the man, before the artist. A disciplined and astute artist, a shrewd observer of his own times, he contemplates the reality around him; the artist who laughs with life and at life, a lover of beauty who also admires it at a due distance, thereby guaranteeing his own freedom, both pensive and amused.
16 — Marcello Dudovich, [Tessuti estivi], [1940-1947], studio a matita su carta, preliminare al bozzetto “Tessuti estivi a La Rinascente”
Archivio Galati
17 — Marcello Dudovich, [Tessuti estivi a La Rinascente], 1947 ca., bozzetto per manifesto, tecnica mista su carta
Archivio la Rinascente (Manifesti, P. 71)
18 — Marcello Dudovich, Rinascente. Novità di stagione, [1940-1942], studi a matita su carta, propedeutici per manifesti
Archivio Galati
19 — Marcello Dudovich, Magazzini Upim, 1950 ca., bozzetto a tempera su carta da spolvero, preparatorio per manifesto
Archivio Galati
L’immagine della donna è verosimilmente quella di Rosanna Covi Savazzi, nipote di Gea della Garisenda
20 — Marcello Dudovich, [Rinascente], [1925-1933], schizzo a matita su carta con studio di particolari, propedeutico per il manifesto “Novità di stagione”
Archivio Galati
21 — Marcello Dudovich, La Rinascente. Novità di stagione, manifesto
22 — Marcello Dudovich, La Rinascente. Novità di stagione, 1930 ca., manifesto, Edizioni Star-I.G.A.P.
Archivio Galati
23 Marcello Dudovich nel suo studio. Immagini realizzate per la Rinascente, 1950
Archivi Farabola (@AF [13173 a.i.])
The heart of Galati’s collection comprises only sketches, outlines, and preliminary studies for posters created for a variety of companies and, above all, for the Italian department store Rinascente, with which this artist from Trieste started a long and intense collaboration beginning in 1921. Countless works created over a period of thirty years, reflecting the evolution of both figurative and cultural tastes. In the meantime, the contribution made by his student and son-in-law Resentera does not go unnoticed.
24 / 25 / 26 — Marcello Dudovich, Risorge Rinascente, [1948-1950], studi a pastello su carta per manifesto de la Rinascente
Archivio Galati
27 — Marcello Dudovich, La Rinascente, 1935 ca., schizzi a matita su carta
Archivio Galati
28 — Marcello Dudovich, [Articoli da viaggio], 1925 ca., schizzo a matita su carta per il manifesto “La Rinascente. Articoli da viaggio”
Archivio Galati
29 — Marcello Dudovich, La Rinascente. Articoli da viaggio, 1925, manifesto, Edizioni Star-I.G.A.P.
Archivio la Rinascente (Manifesti, M.W. 12)
30 — Marcello Dudovich, La Rinascente, [1940-1949], schizzo a matita su carta con studio di particolari per manifesto de la Rinascente
Archivio Galati
31 — Marcello Dudovich, Rinascente. Strenne giocattoli, [1938-1942], schizzo a matita e pastello su carta
Archivio Galati
32 — Marcello Dudovich, A La Rinascente bagni vacanze, [1949 ca.], bozzetto per manifesto, tecnica mista su carta
Archivio la Rinascente (Manifesti, P. 57)
33 — Marcello Dudovich, A La Rinascente bagni vacanze, [1949 ca.], manifesto, Fratelli Pirovano Arti Grafiche
Archivio la Rinascente (Manifesti, M.D. 21)
Hence it is interesting to identify the already unmistakable style of the sketches, figures that are fully-developed in the posters. And the game of cross-references, corresponding elements and suggestions becomes even more engaging when we observe the photographs taken by Dudovich himself, portraying above all posing models, confirming his preference for drawings deriving from real silhouettes and authentic scenes of everyday life, involving even family members and friends, like his wife Elisa Bucchi and the singer Nella Regini. An intimate collection, heretofore unpublished, where the viewer can recognise the inspiration that gave rise to many illustrations and posters. In this way it is possible to reconstruct and admire the various phases of the working process up to the finished work, connecting the dots between the photograph, the sketch, and the final image taken from a poster or reproduced on a catalogue cover.
34 / 35 / 36 — Marcello Dudovich, [Pose], fotografie propedeutiche per manifesto
Archivio Galati
37 — Marcello Dudovich, Modella in posa, s.d., fotografia
Archivio Galati
38 — Marcello Dudovich, La Rinascente. Apertura di stagione, novità primavera estate, 1927 ca., manifesto, Edizioni Star-I.G.A.P.
Archivio la Rinascente (Manifesti, M.W. 23)
39 — Marcello Dudovich, [Spiaggia], s.d., fotografia
Archivio Galati
40 — Marcello Dudovich, La Rinascente. Vendita speciale articoli per spiaggia e montagna, 1930 ca., manifesto, Edizioni Star-I.G.A.P.
Archivio la Rinascente (Manifesti, M.W. 6)
41 — Marcello Dudovich, [Posa], s.d., fotografia
Archivio Galati
42 — Marcello Dudovich, La Rinascente, [1923], manifesto, Edizioni Star-I.G.A.P.
Archivio la Rinascente (Manifesti, M.D. 12)
43 — Marcello Dudovich, La Rinascente. Autunno-inverno 1923-24, 1923, copertina del catalogo in abbonamento postale
44 — Marcello Dudovich, Albene, [1935-1940], studi a matita su carta di figure femminili per il manifesto “I tessuti dell’orchidea, Albene Rhodia alla Rinascente”
Archivio Galati
45 — Marcello Dudovich, I tessuti dell’orchidea, Albene Rhodia alla Rinascente, [1935-1940], manifesto
Archivio la Rinascente (Manifesti, P. 37)
46 — Marcello Dudovich, [La Rinascente. Fiera del Bianco], 1930 ca., bozzetto per manifesto, tecnica mista su carta
Archivio la Rinascente (Manifesti, P. 75)
47 — Marcello Dudovich, La Rinascente. Fiera del Bianco, 1930 ca., manifesto
Archivio la Rinascente (Manifesti, M.W. 8)
48 — Marcello Dudovich, [Modella in posa], s.d., fotografia
Archivio Galati
49 — Marcello Dudovich, [Studio fotografico con modella], s.d., fotografia
Archivio Galati
50 / 51 — Marcello Dudovich, [Pose], [1925-1927], fotografie
Archivio Galati
52 — Marcello Dudovich, La Rinascente, 1927, copertina del calendario
53 / 54 / 55 — Marcello Dudovich, [Pose], s.d., fotografie
Archivio Galati
56 — Marcello Dudovich, La Rinascente, 1924 ca., manifesto, Edizioni Star-I.G.A.P.
57 — Marcello Dudovich, La Rinascente, [1922-1924], manifesto, Edizioni Star-I.G.A.P.
58 — Marcello Dudovich, [Bambina con bambole], s.d., fotografia
Archivio Galati
59 — Marcello Dudovich, La Rinascente. Strenne giocattoli, [1925-1930], manifesto, Edizioni Star-I.G.A.P.
Archivio la Rinascente (Manifesti, M.D. 8)
60 — Marcello Dudovich, [Spiaggia], s.d., fotografia
Archivio Galati
61 — Marcello Dudovich, [Spiaggia], s.d., fotografia
Archivio Galati
62 — Marcello Dudovich, La Rinascente Milano, primavera-estate 1922, 1922, manifesto, Edizioni Star-I.G.A.P.
63 — Marcello Dudovich, La Rinascente. Articoli da spiaggia e campagna, [1922-1923 ca.], manifesto
64 — Marcello Dudovich, [Mare], s.d., fotografia
Archivio Galati
65 — Marcello Dudovich, [Mare], s.d., fotografia
Archivio Galati
66 — Marcello Dudovich nel suo studio. Immagini realizzate per la Rinascente, 1950, fotografia
Archivi Farabola (@AF [13174 a.i.])
67 — Marcello Dudovich con la figlia Adriana, s.d., fotografia
Archivio Galati
Adriana Dudovich fu destinata a far da modella prima al padre e poi al marito Walter Resentera
68 — Marcello Dudovich, [Modella di spalle], [1940-1949], fotografia
Archivio Galati
This means penetrating and understanding Dudovichian art, and with it, inevitably, the life of the artist, also thanks to the handwritten notes, private correspondence and documents collected over time. Like a letter written by his niece Nives Comas Casati, who urges her uncle to represent modern women with sporty track suits and not garb “alla Lollo” (Gina Lollabrigida); suggestions readily assimilated by the artist that lead us to specific posters that testify to the iconographic evolution of the female prototype.
69 / 70 — Nives Comas Casati, Lettera allo zio Marcello Dudovich, [recto e verso], [1950-1955]; sul verso, disegno a matita e acquerello su carta di figura femminile con tuta
Archivio Galati
Si legge: «Mettiti bene in testa che il tipo della ragazza sportiva di oggi è tutto diverso da quello che immaginavi tu – ai tuoi tempi. Niente prepotenze da Lollo o estetica da statua. Nel I disegno la ragazza è vestita con la tuta di maglia nera che quasi tutte le sportive portano. Scrivi»
71 — Marcello Dudovich, Vacanze. La Rinascente, 1955, manifesto
Archivio la Rinascente (Manifesti, M.W. 5)
72 — Marcello Dudovich, [Figure femminili], [1940-1945], schizzi a matita su carta di figure femminili
Archivio Galati
There was always an innovative flair, without however breaking with figurative tradition, that also emerges in interesting cases of studies on the lettering in some works with a commercial aim, where particular and modern attention is paid to the verbal aspect of the graphic design, echoing the linear and impactful rhetoric of the twenty years of Fascism.
73 — Marcello Dudovich, Rinascente, [1925-1935], studio a matita su carta, propedeutico per manifesto
Archivio Galati
74 — Marcello Dudovich, La Rinascente, [1925-1935], studio a matita su carta, propedeutico per manifesto
Archivio Galati
75 — Marcello Dudovich, [R], [1940-1949], studio a matita su carta per manifesto de la Rinascente
Archivio Galati
76 — Marcello Dudovich, Rinascente, [1925-1935], studio a pastello su carta, propedeutico per manifesto
Archivio Galati
77 — Marcello Dudovich, Alla Rinascente tessuti primaverili, [1949 ca.], schizzi a matita su carta
Archivio Galati
78 / 79 — Marcello Dudovich, Bernocchi e Fisac, Rinascente. Fiera dei tessuti, [1935 ca.], studi a matita su carta [recto e verso]
Archivio Galati
80 — Marcello Dudovich, La Rinascente. Novità di stagione, 1929-1935, manifesto, Edizioni Star-I.G.A.P.
81 — Marcello Dudovich, Rinascente. Sempre la via diritta: “qualità-prezzo”. Autunno inverno 1932-33, 1932, manifesto, Edizioni Star-I.G.A.P.
The Galati Archive also narrates an important part of Dudovich's career, linked to the Star publishing company, which he founded in Milan in 1921 together with Arnaldo Steffenini, becoming the Artistic Director of the I.G.A.P. (Impresa Generale Affissioni e Pubblicità – Bill-sticking and Advertising Company) and using his own posters created for Rinascente to promote the company itself.
82 — Impresa Gen.le d’Affissioni e Pubblicità già Montorfano & Valcarenghi, 1913, catalogo
Archivio Galati
83 — Marcello Dudovich, Impresa Generale d’Affissioni e Pubblicità, [1930-1935], cartone promozionale I.G.A.P.
Archivio Galati
84 — Il Manifesto Illustrato, 1932, opuscolo promozionale della Impresa Generale d’Affissioni e Pubblicità, Officine Tipo-Litografiche con la Direzione Artistica di Marcello Dudovich
Archivio Galati
85 — La Rinascente, Milano, 1932, pagina interna de “Il Manifesto Illustrato”
Archivio Galati
In this way the Archive offers precious insight into the marriage of art and advertising. It also provides a broader view of the initiatives and strategies used over time by Rinascente as part of its advertising communications and brand promotion, with the collection of printed copies signed by different authors, including Luigi Dal Monte Casoni.
86 — Marcello Dudovich, Rinascente, grande vendita di propaganda 1941. 10mila occasioni, 10mila clienti, 1941, schizzo a china e matita su carta
Archivio Galati
87 — al centro: Marcello Dudovich, Bianco di fiducia. Rinascente, 1942, pagina pubblicitaria di periodico, stampa policromatica
ai lati: Marcello Dudovich, [Particolari di figure femminili], [1941-1942], schizzi a inchiostro su carta per pubblicità “Bianco di fiducia. Rinascente”
Archivio Galati
88 — La gran voga 1936 alla Rinascente. La magnifica serie di Tessuti di Raion ispirati alle stelle del cinema, 1936, folder promozionale con cartoline sciolte
Archivio Galati
89 — La moda italiana del Raion e del Fiocco. X Mostra alla Rinascente, 1940, folder promozionale con cartoline sciolte
Archivio Galati
90 — Pulire senza logorare. Consigli pratici per tutti i tessuti. Omaggio della Rinascente, 1938, opuscolo promozionale
Archivio Galati
91 / 92 — Luigi Dal Monte Casoni, La Rinascente. Andata e ritorno gratis, s.d., volantini promozionali a stampa
Archivio Galati
93 — Luigi Dal Monte Casoni, Cento lire, s.d., prova di stampa per pubblicità
Archivio Galati
94 — Luigi Dal Monte Casoni, Cento lire. Libretto di risparmio La Rinascente, s.d., locandina promozionale a stampa
Archivio Galati
95 — Luigi Dal Monte Casoni, Libretto di risparmio La Rinascente, s.d., locandina promozionale a stampa
Archivio Galati
96 — La Rinascente. Strenne giocattoli, s.d., locandina promozionale a stampa
Archivio Galati
97 — Vendita speciale Articoli Casalinghi La Rinascente, s.d., locandina promozionale a stampa
Archivio Galati
Now the archive intends to propose a selection of photographs from the personal albums of Marcello Dudovich. As mentioned above, this is an intimate collection that presents the artist in his hitherto unknown role of photographer. A chronicler of his own times, an “in the field” observer of lines, scenes, and suggestions captured on film as a preliminary step to the drawing. Photographs that are representative of recurring themes in Dudovichan’s production (settings, subjects, silhouettes). They are presented here, leaving the observer to make his own discoveries of the assonances, references, and correspondences with figures and poses that can be recognised in illustrations intended for advertising or destined for magazines like the German “Simplicissimus”, in sketches and in posters, above all, but not solely, for Rinascente. A journey back in time, in places and among faces familiar to the artist, delving into the work and persona of Marcello Dudovich.
1/68 — Marcello Dudovich, Spettatori a un concorso ippico, 1912 ca., fotografia
Archivio Galati
2/68 — Marcello Dudovich, Spettatori a un concorso ippico, 1912 ca., fotografia
Archivio Galati
3/68 — Marcello Dudovich, Spettatori a un concorso ippico, 1912 ca., fotografia
Archivio Galati
4/68 — Marcello Dudovich, Spettatori a un concorso ippico, 1912 ca., fotografia
Archivio Galati
5/68 — Marcello Dudovich, Spettatori a un concorso ippico, 1912 ca., fotografia
Archivio Galati
6/68 — Marcello Dudovich, Scene di convivialità, s.d., fotografia
Archivio Galati
7/68 — Marcello Dudovich, Scene di convivialità, s.d., fotografia
Archivio Galati
8/68 — Marcello Dudovich, Scene di convivialità, s.d., fotografia
Archivio Galati
9/68 — Marcello Dudovich, Scene di convivialità, s.d., fotografia
Archivio Galati
10/68 — Marcello Dudovich, Spettatrici a un concorso ippico, s.d., fotografia
Archivio Galati
11/68 — Marcello Dudovich, Spettatrici a un concorso ippico, s.d., fotografia
Archivio Galati
12/68 — Marcello Dudovich, Passanti, s.d., fotografia
Archivio Galati
13/68 — Marcello Dudovich, Passanti, s.d., fotografia
Archivio Galati
14/68 — Marcello Dudovich, Pose, s.d., fotografia
Archivio Galati
15/68 — Marcello Dudovich, Pose, s.d., fotografia
Archivio Galati
16/68 — Marcello Dudovich, Pose, s.d., fotografia
Archivio Galati
17/68 — Marcello Dudovich, Scene di convivialità, s.d., fotografia
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18/68 — Marcello Dudovich, Scene di convivialità, s.d., fotografia
Archivio Galati
19/68 — Marcello Dudovich, Danzanti, s.d., fotografia
Archivio Galati
20/68 — Marcello Dudovich, Modella in posa, s.d., fotografia
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21/68 — Marcello Dudovich, Modella in posa, s.d., fotografia
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22/68 — Marcello Dudovich, Posa propedeutica per disegno, s.d., fotografia
Archivio Galati
23/68 — Marcello Dudovich, Modella con velo, 1915, fotografia
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24/68 — Marcello Dudovich, Modelle su decappottabile, [1910-1919], fotografia
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25/68 — Marcello Dudovich, Passante, s.d., fotografia
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26/68 — Marcello Dudovich, Passante, s.d., fotografia
Archivio Galati
27/68 — Posa della cantante Nella Regini, propedeutica per manifesti, s.d., fotografia
Archivio Galati
Tilde Scarneo (questo il suo vero nome) studiò canto al Conservatorio di Torino e iniziò nel 1910 una carriera densa di successi nelle compagnie di giro dell’operetta. Si conoscono cinque manifesti dedicati da Dudovich a Nella Regini
28/68 — Marcello Dudovich, Pose dell’attrice Maria Melato, [1920-1929], fotografia
Archivio Galati
29/68 — Marcello Dudovich, Pose dell’attrice Maria Melato, [1920-1929], fotografia
Archivio Galati
30/68 — Marcello Dudovich, Pose, s.d., fotografia
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31/68 — Marcello Dudovich, Pose, s.d., fotografia
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32/68 — Marcello Dudovich, Pose, s.d., fotografia
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33/68 — Marcello Dudovich, Pose, s.d., fotografia
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34/68 — Marcello Dudovich, Pose, s.d., fotografia
Archivio Galati
35/68 — Marcello Dudovich, Pose, s.d., fotografia
Archivio Galati
36/68 — Marcello Dudovich, Pose, s.d., fotografia
Archivio Galati
37/68 — Marcello Dudovich, Pose, s.d., fotografia
Archivio Galati
38/68 — Marcello Dudovich, Pose, s.d., fotografia
Archivio Galati
39/68 — Marcello Dudovich, Pose, s.d., fotografia
Archivio Galati
40/68 — Marcello Dudovich, Pose, s.d., fotografia
Archivio Galati
41/68 — Marcello Dudovich, Pose, s.d., fotografia
Archivio Galati
42/68 — Marcello Dudovich a Venezia, [1920-1929], fotografia
Archivio Galati
43/68 — Marcello Dudovich, [Sport], s.d., fotografia
Archivio Galati
44/68 — Marcello Dudovich, [Sport], s.d., fotografia
Archivio Galati
45/68 — Marcello Dudovich, [Sport], s.d., fotografia
Archivio Galati
46/68 — Marcello Dudovich, [Sport], s.d., fotografia
Archivio Galati
47/68 — Marcello Dudovich, [Sport], s.d., fotografia
Archivio Galati
48/68 — Marcello Dudovich, [Sport], s.d., fotografia
Archivio Galati
49/68 — Marcello Dudovich, [Sport], s.d., fotografia
Archivio Galati
50/68 — Marcello Dudovich, [Sport], s.d., fotografia
Archivio Galati
51/68 — Marcello Dudovich con la figlia Adriana su decappottabile, s.d., fotografia
Archivio Galati
52/68 — Marcello Dudovich, [Libia], 1937, fotografia
Archivio Galati
Marcello Dudovich soggiornò nella casa della nipote Nives Comas Casati a Tripoli nel 1937 e nel 1951. L’ambiente esotico africano lo colpì a tal punto che spesso nel suo studio di Milano amiche e modelle erano invitate a indossare improvvisati abiti africani al fine di evocare “scene libiche”
53/68 — Marcello Dudovich, Pose, s.d., fotografia
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54/68 — Marcello Dudovich, Pose, s.d., fotografia
Archivio Galati
55/68 — Marcello Dudovich, Pose, s.d., fotografia
Archivio Galati
56/68 — Marcello Dudovich, Pose, s.d., fotografia
Archivio Galati
57/68 — Marcello Dudovich, [Campagna], s.d., fotografia
Archivio Galati
58/68 — Marcello Dudovich, [Campagna], s.d., fotografia
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59/68 — Marcello Dudovich, [Campagna], s.d., fotografia
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60/68 — Marcello Dudovich, [Contadine], s.d., fotografia
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61/68 — Marcello Dudovich, [Lavandaie], s.d., fotografia
Archivio Galati
62/68 — Marcello Dudovich, Pose, s.d., fotografia
Archivio Galati
63/68 — Marcello Dudovich, s.d., fotografia
Archivio Galati
64/68 — Marcello Dudovich, Figure femminili sulla spiaggia, s.d., fotografia
Archivio Galati
65/68 — Marcello Dudovich, Figure femminili sulla spiaggia, s.d., fotografia
Archivio Galati
66/68 — Marcello Dudovich, Figure femminili sulla spiaggia, s.d., fotografia
Archivio Galati
67/68 — Marcello Dudovich, [Spiaggia], s.d., fotografia
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68/68 — Marcello Dudovich con le sue modelle, s.d., fotografia
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